Milyen szempontok alapján érdemes trénert és képzést választania?

Milyen szempontok alapján érdemes trénert és képzést választania? | MLM Akadémia

Ha Ön hálózatépítőként vagy értékesítőként megfelelő képzést keres önmaga vagy munkatársai számára, akkor milyen szempontok alapján érdemes választania? Mit érdemes megvizsgálnia egy képzés esetén, hogy már előre tudhassa, vajon az a képzés valóban hatékony lesz-e, vagy sem? Ez a cikk erről szól. Megadja Önnek ehhez a legfőbb szempontokat.

Sokan olyan szempontokat néznek egy képzés esetén, hogy „Szimpatikus-e az előadó (tréner)?”, „Sokan vannak-e az előadásain?”, „Mennyire ismert?” vagy, hogy „Jó-e a hangulat az előadásán?”.

Ezek a szempontok, bár érzelmileg megérintik az embert, még egyáltalán nem garantálják azt, hogy az a képzés valóban olyan képzés lesz-e, amitől Ön vagy a munkatársai termelékenyebbek, hatékonyabbak és eredményesebbek lesznek.

Az érzelmek alapján történő választáshoz ugyan elegendő lehet, viszont aki tudatosabban szeretné megválasztani a saját és munkatársai képzését, annak ezek a fenti szempontok nem adnak elegendő támpontot. Sőt, még az is lehet, hogy félrevezető lehet néhány esetben.

Például, lehetséges, hogy a tréner az előadásán órákon keresztül csak önmaga és képzései nagyszerűségéről áradozik, és folyamatosan úgy produkálja magát a színpadon, hogy ezzel kialakítja a rajongás és szimpátia érzését a közönségben, miközben semmi igazán alkalmazható tudást nem ad át, vagy csak alig.

Az is lehet, hogy nagyszerű internetmarketinggel és más módszerekkel hatalmas ismertségre tesz szert. Fotókon és videókon, lelkes, széken ugráló, integető emberek tömegeivel és más egyéb módszerekkel állít be önmaga és a képzései nagyszerűségéről egy rendkívül pozitív és vonzó képet. Emiatt érzelmileg megfogva az embereket valóban tömegeket vonz.

Ugyanakkor ezektől a képektől, videóktól és briliánsan megfogalmazott marketing szövegektől a képzésein átadott tudás használhatóságára Ön még nem kap választ. Ebből maximum csak egy hangulatot fog érzékelni, mást nem.

Persze minden tréner számára szükséges a jó marketing, hogy az emberek széles körben megismerjék őt, és az is szükséges, hogy valóban fenntartsa a jó hangulatot a képzésein. Száraz, jó hangulattól mentes képzéseken egyrészt nem vesz részt senki sem szívesen, másrészt a tanulás is nehézkes. Tehát a jó hangulat fontos.

Ugyanakkor a jó hangulat még önmagában nem garancia arra, hogy a leadott képzés valóban hatékony-e, valóban eredményesen alkalmazható-e a gyakorlatban. Ez egy ettől eltérő dolog.

Szerencsére azt, hogy az a képzés mennyire alkalmazható és mennyire hozhat jó eredményeket, nem csak akkor tudhatja meg, ha már elvégezte azt a képzést. Létezik néhány olyan szempont, amit már a képzés kiválasztásánál megvizsgálhat és érdemes is megvizsgálnia, hogy nagyobb eséllyel tudjon olyan képzést választani, ami valóban hatékonyan és eredményesen tud a képzés utáni valós életben használni.

Tehát, most egy kicsit tegyük félre az ilyen „csillogás és villogás” típusú érzelmileg ható dolgokat, és nézzük meg egy képzés hatékonyságának, használhatóságának szempontjait, amiket még a képzés kiválasztása előtt meg tud vizsgálni:

1. Meg van-e határozva pontosan a képzés végeredménye?
Ez a végeredmény lehet például:

a) valamilyen megszerzett képesség. A képzést végzett személy a képzésnek köszönhetően képes valamit megtenni, amit előtte nem volt képes,

b) valamilyen megszerzett alkalmazható tudás, amit a képzés után ténylegesen alkalmazni tud és eredményeket tud elérni vele.

Minden képzésnél más és más a végeredmény, ami azzal a képzéssel elérhető, viszont ez a végeredmény minden képzés esetében pontosan meghatározható.

Ha például egy képzés az időpont egyeztetésről szól, akkor egy valóban hatékony képzés esetében a képzés végeredménye egy olyan hálózatépítő vagy értékesítő lenne, aki képes időpontokat leegyeztetni.

Nem elég, ha Ön csak annyit lát leírva a képzésről, hogy miről szól, vagy mi a tematikája. Ugyanis nem az a kérdés, hogy miről szól, hanem az, hogy mit eredményez, mi a végeredménye. Ha ön elvégzi azt a képzést, akkor pontosan milyen végeredményre számíthat?

Miért fontos ez, hogy ez le van-e írva? Azért, mert ha egy tréner leírja, hogy mi a képzésének a végeredménye, akkor az egy ígéret a részéről, és azért felelősséget kell vállalnia, hogy a résztvevőnél valóban elérje azt a végeredményt.

Ha csak azt írja le, hogy miről szól a képzés, de nem írja le, hogy a résztvevő milyen képességet vagy milyen tudást szerez meg azzal a képzéssel, akkor igazából a tréner bármit csinálhat azon a képzésen. Nem lehet felé elvárást támasztani. Ha a képzés elvégzésével a résztvevő ugyanúgy továbbra sem képes, vagy továbbra sem tudja a képzésen tanultakat alkalmazni, akkor a tréner nyugodtan mondhatja, hogy „én leadtam az anyagot, ha a tanuló nem tudja vagy nem képes alkalmazni, az a tanuló hibája, nem az enyém.”

Ugyanakkor gondolja csak végig: Ha a tanulón múlik, hogy meg tudja-e tanulni az anyagot, vagy hogy képes-e ezt alkalmazni, akkor minek van a tréner? Akkor elég lenne a résztvevőnek a megtanulandó anyagot egy könyvben elolvasnia, vagy egy videón megnéznie. Ahhoz nem kell egy tréning és nincs szükség a trénerre sem.

A tréner feladata az lenne, hogy azt a tanulót, valóban megtanítsa. Akkor is, ha a résztvevő nehezebben tanul, vagy több gyakorlás kell neki, vagy bármi más okból lassabban, vagy nehezebben sajátítja el a tanultakat.

Tehát itt a nagy kérdés ez: meg van-e pontosan határozva a képzés végeredménye, hogy a tanuló milyen képességet, vagy alkalmazható tudást szerez meg, vagy sem?

Ha meg van határozva, akkor az egy ígéret, és akkor azt a trénernek nyújtania kell, és jogos az elvárás vele kapcsolatban, hogy valóban nyújtsa is azt. Ha nincs meghatározva, akkor viszont lehetősége van a trénernek arra, hogy ne vállaljon felelősséget a résztvevő megtanításáért, hiszen nem ígért semmi konkrétumot. 

Ha a tréner nem meri leírni a képzés végeredményét, akkor Ön jobban jár, ha inkább másik trénert keres. Ha viszont le merte írni, akkor Ön is nagyobb bizalommal fordulhat hozzá. 

2. Garantálva van-e a képzés végeredménye?

Ez a pont első ránézésre hasonlónak tűnik, mint az előző. Viszont mégsem az.

Az előző pont csak arról szólt, hogy le van-e írva, a képzés végeredménye, és nem arról, hogy garantálva is van, hogy azt eléri a résztvevő. Az ember elsőre azt gondolná, hogy ha le van írva, akkor garantálva is van. Csakhogy ez nem mindig van így.

Az, hogy garantálva van a képzés végeredménye, az azt jelenti, hogy a résztvevőnek addig tart a képzése, amíg teljesen bizonyosan el nem éri a képzés végeredményét.

Minden gyakorlatot addig végezhet, és annyiszor ismételheti meg újra és újra, amíg teljesen bizonyosan tudja, hogy képes azt tökéletesen alkalmazni, minden helyzetben az életében.

Az elméleti rész esetében pedig, minden egyes gyakorlathoz tartozó elméletet annyiszor tanulmányozhat át újra és újra, amíg annak minden egyes részét tökéletesen érti és teljesen elsajátította.

Mindezt úgy, hogy az adott képzésen belül van lehetősége erre, és nem úgy, hogy az egész képzést ismét ki kell fizetnie és meg kell ismételnie, merthogy elsőre nem lett megtanítva rendesen.

Ennél a pontnál (ahogy lehetségesen már az előző pontnál is) feljöhet az a gondolat önben, hogy „hát azért ez a tanulón is múlik, ez nem múlhat kizárólag a tréneren”. Ezt teljesen jól látja. Valóban múlik a tanulón is.

Csakhogy egy igazán hozzáértő és magas minőségű szolgáltatást nyújtó tréner vagy tréningcég mielőtt a résztvevőt elfogadja a képzésre, megvizsgálja, hogy ki tudja-e képezni őt vagy sem.

Ez minden más szolgáltatás esetében is így van az életben. Mielőtt egy szolgáltató elvállalja az ügyfelét, megvizsgálja, hogy tudja-e neki szolgáltatni azt, amit az ügyfél szeretne, vagy sem.

Vegyünk példának egy autószerelőt. Ön elviszi az autóját hozzá. Ebben az esetben Ön pontosan tudja, hogy az autószerelésnek, mint szolgáltatásnak mi a végeredménye: ismét működőképessé vált az autó. Ezt várja el az autószerelőtől.

Önt nem fogja érdekelni az, hogy az autószerelő hány órát tölt el az autójának a szerelésével, vagy hogy mi az autója megszerelésének a tematikája (lépései), Önt csak az érdekli, hogy működőképes állapotban kapja vissza. Tehát a végeredmény érdekli és semmi más.

Egy hozzáértő és korrekt autószerelő mielőtt elvállalja az Ön autójának a megjavítását, előbb átnézi, megvizsgálja és megállapítja, hogy meg tudja-e szerelni, vagy sem. Ha úgy állapítja meg, hogy meg tudja szerelni, akkor megmondja mennyibe fog ez Önnek kerülni és elvállalja. Ha viszont úgy állapítja meg, hogy nem tudja megszerelni, akkor nem vállalja el és nem fogad el Öntől pénzt. Lehet, hogy az átvizsgálásért kér külön pénzt, lehet, hogy nem, de a tényleges autószerelésért csak akkor kér és fogad el pénzt, ha ténylegesen meg is tudja javítani.

Másik példa: elmegy egy fodrászhoz hajvágásra, és elmondja neki, milyen hajat szeretne. A fodrász megvizsgálja a haját, és ha meg tudja olyanra csinálni, akkor elvállalja, ha pedig nem tudja olyanra megcsinálni, akkor nem vállalja el. Ha elvállalta, akkor Ön jogosan várja azt a végeredményt, amit elmondott neki.

Harmadik példa: ha Ön elhív egy festőt, hogy fesse ki a lakását, akkor a festő először megvizsgálja (körbejárja, megnézi, esetleg megtapogatja, stb.) a falakat, felméri a területet, kikérdezi Önt, hogy pontosan mit szeretne (mi legyen a végeredmény), stb. Ha ez a festő egy tisztességes ember, akkor ha meg tudja csinálni, akkor elvállalja, ha nem tudja megcsinálni, akkor pedig nem vállalja el. Ha elvállalta és megegyeztek, akkor Ön onnantól kezdve jogosan várja el, hogy azt a végeredményt kapja a festőtől, amiben megegyezett vele.

Számtalan példát lehetne erre hozni az életben. Mivel minden szolgáltatás esetében ez így a normális. Ön egy pontosan meghatározott végeredményt vár attól a szolgáltatástól, és a szolgáltató pedig csak akkor vállalja el és csak akkor kér és fogad el érte pénzt, ha azt a végeredményt valóban elő tudja állítani. 

Ha a pénzt elfogadná és nem nyújtaná azt a végeredményt, akkor Ön elégedetlen lenne, és a szolgáltatóról pedig az lenne a véleménye, hogy egy csaló, mivel csak ígérgetett, elfogadta a pénzt és végül nem azt nyújtotta, amit megígért.

Jól érezné, hogy egy csalóval van dolga, mivel ez a csaló szó meghatározása: olyan csemély, aki ígér valamilyen végeredményt, pénzt fogad el érte és aztán nem nyújtja azt a végeredményt, amit megígért. Ennél nem jobb egy olyan személy sem, aki semmilyen végeredményt nem ígér, csak valami nagy általánosságot mond, vagy hírdet, ugyanúgy pénzt fogad el érte, és aztán nem is nyújt igazán semmi értékes végeredményt.

Ebből a szóból ered a "csalódott" kifejezés is, mivel az ember vár valamilyen végeredményt, amire igéretet kapott (vagy konkrétan, vagy csak halványan azt éreztetve vele, hogy ezt megkaphatja), így aztán számít rá, pénzt fizet ki érte, és aztán ezt nem kapja meg, vagy nem azt kapja.

Egy trénernek vagy tréningcégnek ugyanúgy meg kellene határoznia a képzésének pontos végeredményét.

Majd meg kellene vizsgálnia a képzésre jelentkező személyt, hogy ki tudja-e képezni vagy sem, azaz el tudja-e érni nála azt a végeredményt vagy sem.

Ezután pedig csak akkor szabadna elfogadnia őt a képzési szolgáltatásra, és csak akkor szabadna tőle pénzt elfogadnia, ha úgy ítéli meg, hogy valóban ki tudja képezni, el tudja érni nála a meghatározott végeredményt.

Ráadásul, ha valóban hozzáértő a tréner vagy tréningcég, akkor a személy jelentkezésekor nem csak azt vizsgálja meg, hogy ki tudja-e képezni, vagy sem, hanem egyben azt is megvizsgálja, hogy valóban az a képzés kellene a jelentkezőnek, vagy inkább egy másik képzés, amitől tényleg hatékonyabbá, eredményesebbé válhat.

Ha úgy ítéli meg, hogy nem fogja tudni kiképezni a személyt, nem fogja tudni elérni nála a képzés végeredményét, akkor nem javasolja neki a képzést, nem íratja fel rá, és nem fogadja el tőle a pénzt. Ha viszont úgy ítéli meg, hogy ki tudja képezni, és ezáltal elfogadja képzésre, akkor valóban addig kell, hogy tartson a jelentkező képzése, ameddig bizonyosan el nem éri a képzés végeredményét. Ugyanis, ha a tréner vagy tréningcég elfogadta a személyt képzésre, akkor onnantól kezdve valóban az ő felelőssége, hogy kiképezze a személyt és elérje nála a képzés végeredményét.

Jobb helyeken egy Jelentkezési lapon, vagy beiratkozási nyomtatványon, vagy tanulmányi szerződésben, vagy valami egyéb ilyen nyomtatványon vagy szerződésben ez mind le van írva, a jelentkező személy a jelentkezése előtt el tudja olvasni, és aláírásra kerül.

Nyilván mindez nem jelenti azt, hogy a jelentkezőnek ezután nem kell együttműködőnek lennie, és hogy nem kell szándékában álljon, hogy kiképződjön. Dehogynem. Viszont az előzetes interjú, elbeszélgetés, vagy bármely más előzetes vizsgálat során azért ennek ki kell derülnie, hogy a jelentkező valóban hajlandó vagy sem megtanulni, amit meg kell, és hogy egyáltalán képes-e megtanulni azt, vagy sem. Ezt tehát magának a trénernek vagy tréningcégnek a feladata felmérni.

Egy tréner felelőtlen hozzáállása ez lenne:

- nincs semmi előzetes vizsgálat, nem számít ki jön, csak fizesse be a képzés díját.

- Ő mint tréner nem jelent ki és nem vállal semmiféle képzési végeredményt, hanem csak lead egy anyagot, vagy még azt sem, hanem csak parádézik a színpadon.

- ha pedig a résztvevők közül bárki, vagy a többség, vagy akár senki sem tudja az elhangzottakat, tanultakat sikerrel alkalmazni, akkor azt a résztvevők hibájának tekinti.

Ezt persze nagyon jól le lehet palástolni azzal, amikor egy tréner hangzatos, de valójában semmitmondó, vagy a gyakorlatban alkalmazhatatlan dolgokat mond, vicces dolgokat mesél, sztorizgat, vagy nagyon látványos dolgokat csinál. A résztvevők jól érzik magukat, és az egész képzésnek nevezett dolog nagyszerű hangulatban zajlik, csakhogy miután az emberek távoznak, akkor a gyakorlatban ténylegesen alkalmazható tudásuk semmivel sem lett több.

Egy tréner felelősségteljes hozzáállása pedig ez lenne:

- megvizsgálja, hogy a jelentkezőnek valóban az a képzés lenne-e a legjobb, vagy sem, és azt ajánlja neki, ami valóban a legjobb lenne neki.

- továbbá megvizsgálja, hogy valóban ki tudja-e képezni a jelentkezőt vagy sem, azaz el tudja-e érni nála a képzés végeredményét vagy sem.

- mindezt tudatná a jelentkezővel. Ha nem tudja elfogadni, akkor ezt őszintén megmondaná, ha pedig el tudja fogadni, akkor az általa vállaltak írásban rögzítésre kerülne. 

- ezután pedig minden tudásával és teljes szándékával azon lenne, hogy addig és olyan módon képezze azt a jelentkezőt, amíg valóban el nem éri a képzés végeredményét.

- továbbá ezt az elért végeredményt leellenőrizné, hogy tényleg elérte-e. Ha nem 100%-ban érte el, akkor korrigálná, és csak akkor tekintené befejezettnek (lezártnak) a személy képzését, amikor azt a végeredményt ténylegesen 100%-ban elérte.

Sokan ezeket a sorokat olvasva, talán arra gondolnak, hogy „Ilyen nem létezik, ezek túl magas elvárások. Nincs olyan tréner, aki ezt be merné vállalni.” Pedig létezik ilyen. Nálunk is így működnek a képzések itt az MLM Akadémián. Le sem merném írni mindezt, ha mi magunk nem így működnénk.

Az lenne a jó, ha minden más tréner is ilyen hozzáállással nyújtaná a képzéseit. Akkor nem lenne egyetlen olyan hálózatépítő és értékesítő sem, aki több százezer vagy több millió Ft-ot fizetne ki évek alatt olyan képzések tömegeire, amiket utána nem tudnak használni. 

Továbbá, nem alakulna ki a fejükben az, hogy „persze jó dolog a képzés, mert mindenből lehet tanulni, csak hát valamiért mégsem tudtam használni, és már nem nagyon van több pénzem képzésre, mert eddig sem térült meg”.

Akkor az lenne a fejekben, hogy „a képzés a létező legjobb befektetés, mivel kifizetek X összeget, amiért garantáltan megtanulom ezt és ezt, és aztán a tanultakat alkalmazva sokszor X összeg bevételre teszek szert. Ráadásul, amit megtanulok, az az enyém marad örökre, nem vehetik el tőlem sosem, és az életem végéig bármikor alkalmazni tudom”.

Ha Ön nem akar feleslegesen időt, pénzt és energiát elpazarolni olyan képzésekre, amelyeknél nem garantált, hogy önt valóban kiképzik-e, akkor válasszon olyan képzést, ahol a képzés végeredménye egyértelműen le van írva, és ahol garantálják ennek a végeredménynek az elérését.

Lehet, hogy mindez most nagyon furcsa Önnek első olvasásra, mert talán nem ehhez szokott hozzá a különböző képzések esetében. Viszont gondoljon csak bele, hogy minden más területen, ahol Ön szolgáltatást vesz igénybe, ez egyáltalán nem furcsa, hanem egy teljesen alapvető elvárás.

Legyen szó autószerelőről, fodrászról, festőről, műkörmösről, ablakosról, fűtésszerelőről, vagy bárki másról, aki valamilyen szolgáltatást nyújt, ezek az alapvető elvárások vele szemben. A képzéseken kívül más szolgáltatás esetében ez a normális, csak épp a képzések esetén ne lenne az?

Dehogynem. Igazából itt is ez lenne a normális.

Összegezve: Honnan tudhatja, hogyan ismerheti fel előre, hogy olyan trénerről vagy tréningcégről van szó, amelyek garantálja a képzés végeredményét?

a) meg van határozva pontosan a képzés végeredménye,

b) nincs időben korlátozva a képzés, hanem lehetősége van annyiszor átismételni az elméletet és annyiszor gyakorolni a gyakorlatokat, amíg garantáltan elérni a képzés végeredményét,

c) rögzítve van írásban mindez, és így jogos elvárása lehet a tréner vagy tréningcég felé,

d) van előzetes interjú vagy valamilyen előzetes vizsgálat, hogy a tréner vagy tréningcég megvizsgálja, valóban ki tudja-e képezni, vagy sem, azaz el tudja érni garantáltan a képzés végeredményét vagy sem.

Ha az „a” pont hiányzik, akkor nincs semmi ígéret, nincs semmi kijelentett és így elvárható végeredmény, és a trénernek, vagy tréningcég megteheti, hogy nem felelősséggel képzi a résztvevőt.

Ha a „b” pontban leírtak nem passzolnak, azaz a képzés ideje időben korlátozva van (pl. egy X napos szeminárium, ami ettől eddig tart, tehát behatárolt ideig), akkor eleve lehetetlen, hogy garantálva legyen a képzés végeredménye. Mivel Önnek nincs ideje annyiszor átismételnie az elméletet és annyiszor gyakorolnia a gyakorlatokat, ami a képzés végeredményéhez szükséges.

Ebben az esetben a tréner csak lead egy anyagot és Ön vagy tudja alkalmazni, vagy nem.

Ha a „c” pont hiányzik, akkor nincs is miről beszélni, hiszen eleve nincs semmi felelősségvállalás. Akkor csak az a lényeg, hogy Ön fizesse be a képzést, és aztán majd remélhetőleg tanul belőle valamit. Írásban semmit sem garantálnak.

Ha a „d” pont hiányzik, akkor a tréner vagy tréningcég úgy ígér és úgy vállal be képzésre ügyfeleket, hogy nem tudja, képes-e elérni a képzés végeredményét vagy sem. Ilyen hozzáállással igencsak kérdéses, hogy mennyire fog azon dolgozni, hogy valóban elérje a képzés végeredményét.

Ha nem akarja azt, hogy az Ön vagy munkatársai képzése egy "szerencsejáték" (vagy bejön, vagy nem) legyen, akkor inkább menjen biztosra. Válasszon olyan képzést, ahol a fenti a-tól d-ig pontok mindegyike megvan.

3. Van-e lehetőség kóstolóra?

Jobb helyeken, egy-egy olyan képzésnek, ami megfelel ezen cikkben eddig leírtaknak, létezik rövid ideig tartó, kisebb változata is, amivel Ön belekóstolhat a képzésbe.

Ezek a kisebb kóstolók, valóban kóstolók: kisebb képzések, ahol belekóstolhat a nagyobb képzésekbe. Ugyanakkor ezeken a kóstolókon természetesen még nem éri el a nagyobb képzés végeredményét.

Ettől még értékesek, mivel a résztvevő valóban gyakorlatban alkalmazható tudást kap tőlük, vagy valamekkora mértékben javulnak bizonyos képességei.

A kóstoló arra szolgál, hogy még mielőtt a nagyobb képzés díját kifizetné és elhatározná magát, hogy megcsinálja, belekóstolhat és megtudhatja, hogy ez valóban önnek való-e, valóban értékes-e, valóban alkalmazható tudást kap-e rajta, vagy valóban javulnak-e, fejlődnek-e a képességei tőle.

Természetesen ezen kóstolók díja is jelképes (töredéke) a nagyobb képzések díjához képest. Néhány ezer, vagy esetleg néhány tízezer Ft egy-egy ilyen kóstoló díja.

Ha például Ön találkozik egy olyan tréninggel az interneten, vagy más helyen, ami néhány napig, azaz behatárolt ideig tart (nem addig, amíg garantáltan el nem éri a képzés végeredményét), akkor az maximum kóstolónak tekinthető, és nem tényleges képzésnek. Ugyanis a cikk második pontjában leírtaknak (garantálva van a végeredmény) nem felel meg, hiszen nincs elegendő idő arra, hogy annyiszor ismételje át az elméletet és annyiszor gyakorolja a gyakorlatokat, amennyire Önnek szüksége lenne, hogy a képzés végeredményét garantáltan elérje.

Ha egy ilyen néhány napos képzésért egy tréner vagy tréningcég több százezer forintot elkér, akkor bizony elgondolkodtató, hogy megéri-e. Több százezer forintot kifizetni olyan képzésért, ami korlátozott idejű, és így Önnek nincs lehetősége addig tanulni az elméletet és addig gyakorolni a gyakorlatokat, amennyi Önnek szükséges, hogy tökéletesen, 100%-ban elsajátítsa, és így garantáltan elérje a képzés végeredményét (már ha egyáltalán meg van határozva a végeredmény), az szó szerint ennek a több százezer forintnak a kockáztatása. Szerencsejáték: vagy megéri, vagy nem. Vagy kap tőle annyit pluszban, vagy nem.

Néhány napos (korlátozott, azaz meghatározott ideig tartó) képzés még akkor is csak kóstoló kategória, ha valami hiper-szuper fantasztikus külföldi, nagynevű tréner tartja. Ugyanis, bármennyire is szuper fantasztikus trénerről van szó, akkor is korlátozva van az az idő, ami alatt Ön tanul azon a képzésen.

Persze kóstolóról csak akkor beszélhetünk, ha azzal egy nagyobb, teljes (a cikk előző két pontjában meghatározott feltételekkel rendelkező) képzésbe kóstolhat bele. Ha csak önmagában létezik, és nem egy nagyobb, teljes képzésbe tud vele belekóstolni, akkor igazából nincs értelme.

Minek végezne el egy olyan képzést, ami korlátozott ideig tart, és nem tudja elérni rajta a képzés végeredményét, csak valamennyit fejlődik, ha utána nincs lehetősége azt teljes mértékben megtanulni? Ez olyan, mint amikor egy autót félig megszerelnek, vagy egy fodrász félig vágja csak le valaki haját.

Persze a kóstolókból is tanulhat valamennyit. Csak az emberben marad egy űr, ha nincs lehetősége utána egy teljes tréninget elvégezni.. Érzi, hogy nem tudja tökéletesen, és nincs is rá lehetősége, hogy tökéletesen megtanulja. Ha viszont a kóstoló után lehetősége lenne egy teljes tréning elvégzésére is, akkor nem maradna űr, mert tudja, hogy lehetősége van azt teljesen megtanulni.

A kóstolóknak megvan a maga előnye és értelme: bele tud kóstolni a teljes képzésekbe kis összegért, tanulhat belőle valamennyit, vagy fejlődhetnek valamennyit a képességei, és megtudhatja, hogy érdemes-e kifizetnie és elvégeznie a teljes képzést, vagy sem.

Egy korlátozott idejű tréning, még akkor sem biztosítja a képzés végeredményének garantált elérését, ha újra és újra befizeti és elvégzi. Ráadásul az igencsak pénzpazarlás. Ha nem létezik a trénernél vagy tréningcégnél teljes képzés, csak ilyen korlátozott ideig tartó képzései vannak, akkor nem igazán éri meg.

4. Valóban kóstoló, vagy csak Upsell?

Az „Upsell” egy angol kifejezés a tréning szakmában, amit a nagyobb képzések eladására használnak egyes trénerek. Az Upsell az Up (fel, felfelé) és a Sell (eladás) szavak összevonásából keletkezett, aminek a jelentése: felfelé történő eladás.

Lényegében azt jelenti, hogy egy kisebb (olcsóbb) képzést elsősorban arra használnak, hogy eladjanak egy nagyobb (drágább) képzést.

A kóstoló és az Upsell közötti különbség:

- egy kóstolón valóban a nagyobb képzésen tanultakba tud belekóstolni. Ténylegesen tudást szerez rajta, vagy fejleszti a képességeit, és maximum csak meg van említve a nagyobb képzés,

- az Upsell esetében viszont az egész képzésnek nevezett dolog (előadás, tréning, stb.) szinte másról sem szól, minthogy a tréner önmaga és a nagyobb tréningjének nagyszerűségéről beszél, azt hirdeti, reklámozza, és alig ad valami használható tudást.

Javaslom, óvakodjon azoktól a trénerektől, akik Upsellt használnak! Ha valóban hozzáértő lenne és valóban olyan képzései lennének, amelyek ezen cikk első két pontjának megfelelnek, akkor egyrészt képes lenne az Upsell helyett valódi, használható tudást átadni, másrészt nem is szorulna rá az Upsellre.

Az Upsellen az emberek érzelmeire építenek. A tréner feltüzeli a résztvevőkben a szenvedélyt, és annyiszor hangoztatja újra és újra a nagyobb összegű képzései és önmaga nagyszerűségét, hogy a résztvevők egy idő után elhiszik ezt, és emiatt jelentkeznek a nagyobb képzésekre.

A kóstoló esetén viszont nem ez van. Itt a résztvevők a kapott képzés valódi értéke miatt határoznak úgy vagy sem, hogy tovább iratkoznak a teljes képzésre.

Az Upsell a hirtelen feltüzelt érzelmekre épít. A kóstoló a valódi értékekre.

5. Ismétlés vagy alapos tanítás?

Egy teljes tréning (nem a kóstoló) esetében, ha azt a képzést valóban úgy nyújtotta a tréner, hogy a résztvevő elérte a képzés végeredményét, akkor a résztvevő által megszerzett tudás és/vagy képesség, tartós marad.

Emiatt nem szükséges megismételnie a képzést.

Néhány tréner még büszke is arra, hogy egyes tanulói annyira szeretik az ő tréningjét, hogy akár többször is befizetik és megismétlik azt. Ilyenkor bennem rögtön az a kérdés merül fel: „Hogy lehet erre büszke? A több alkalom során egyszer sem volt képes annyira alaposan megtanítani a résztvevőt, hogy az illető ne érezze szükségét az ismétlésnek?”

Ha a résztvevő ismételni akarja a tréninget, az nem egy érdem, hanem egy mutatója a képzés alacsony minőségének és hiányosságainak.

Ha a résztvevő tényleg megfelelő minőségben kapja a képzést, akkor nem megismételni akarja azt, hanem egy másik (következő) képzést szeretne megkapni ugyanannál a trénernél, hogy további tudást szerezzen, vagy további képességeit fejlessze.

Persze még egy igazán kiváló képzés esetében is előfordulhat olyan, hogy a résztvevő a képzés egy-egy részét nem tökéletesen érti és/vagy nem tökéletesen alkalmazza.

Ilyen esetben, jobb helyeken a résztvevőknek lehetőségük van arra, hogy a képzés azon részeit újra tanulják, vagy újra gyakorolják.

Ezt korrekciónak hívják a tréner szakmában.

A legjobb az, ha ezt már a képzés során, menet közben a tréner kiszúrja és ott helyben azonnal korrigálja a résztvevőnél, hogy a résztvevő valóban 100%-ban elérje a képzés végeredményét.

Ha ezt mégsem sikerül, akkor a résztvevőnek legyen lehetősége arra, hogy visszajöhessen és jelezhesse a trénernek, hogy valami nem megy neki tökéletesen kint az életben a tanultak alkalmazásával.

Aztán újra tanulhassa, vagy újra gyakorolhassa azt a részt, anélkül, hogy újra ki kellene fizetnie a képzés díját.

 

 

 

Záró gondolatok

Sok más apró szakmai részletet fel lehetne még itt sorolni, viszont ezekbe már feleslegesnek érzem, hogy részletesen belemenjek.

Ezek a fenti 5 pontban leírtak, a főbb szempontok.

Elégé kerek képet adnak ahhoz, hogy bárki, aki hatékony képzést keres önmaga, vagy munkatársai számára, és tudatosan akar választani, nem csak az alapján, hogy érzelmileg hogyan hatottak rá az egyes trénerek, vagy képzéseik, azok pénztárcájuk megkímélése és fejlődésük szempontjából is jó irányba tudjanak választani, és kevesebb csalódás érje őket.

Bár ebben a cikkben néhány eléggé keménynek tűnő feltételt soroltam fel, aminek talán kevés tréner és tréningcég tud teljesen megfelelni, de azért léteznek olyan trénerek és tréningcégek, akik hozzák ezt a minőségi szintet.

Nem az a célom, hogy más trénereket lehúzzak, és az MLM Akadémia tréningjeit mindenki másnál feljebb helyezzem. Ugyanis nincs szükség arra, hogy mindenki az MLM Akadémián képződjön.

Bőven elég feladatot ad az, hogy akik idejönnek, azoknál valóban elérjük a képzés végeredményét. Ez nem kevés feladat, viszont megéri a fáradtságot, mert nagyszerű dolog látni azt, ahogy valaki valóban kiváló eredményeket ér el az üzletében és az életében a tanultakkal.

Vannak persze sokan, akik a székre állós, tapsikolós rendezvényeket imádják. Élményekért mennek és nem azért, hogy alkalmazható tudást szerezzenek. Ez a cikk nem nekik szól. Ők továbbra is menjenek csak az ilyen jellegű rendezvényekre, és kívánom, hogy érezzék magukat nagyszerűen.

Ez a cikk azoknak szól, akik tudatosan keresik a hatékony képzéseket önmaguk és munkatársaik nagyobb eredményessége érdekében. Nekik pedig ez egy hasznos útmutatóul szolgálhat, akár az MLM Akadémián szeretnének képződni, akár máshol.

Szeretettel,

Dévényi László

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban?

Cikk rating

Értékelés:
5
100%
Ezt a cikket eddig 1 ember értékelte.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
  • Az MLM Akadémia oktatási rendszerét, magas szintű hatékonyságât nagyra értékelem, ezért tütelmetlenül vártam az ismételt megjelenéseteket a 'neten, hogy a kapcsolat újra teremtődjön, és tegyétek közismertté a telephelyeteket, a Lukács utca helyettit. Hamarosan megtekintem a XIX. ker. Könyvkötő utcai Oktatási Központotokat.

    Sok sikert kívánva, barátsággal: 'katonagábor'.

    Katona Gábor

KAPCSOLAT

Email: iroda@mlmakademia.hu
Telefon: +36 70 625 36 03
Cím: 1193 Budapest, Könyvkötő u. 1/B. Hungary
Adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-106577/2016